Skip to content

New Swedish dictionary coming soon (Svenska Akademien)

by wordfeud on October 25th, 2011

(The rest of this post is in Norwegian / Swedish)

På bakgrunn av tilbakemeldinger fra våre svenske Wordfeudere har vi nå inngått en avtale med Svenska Akademien der vi får lov til å bruke deres ordliste (SAOL) i Wordfeud. Vi kommer til å bytte fra Den stora svenska ordlistan til SAOL i løpet av de neste dagene.

Vi planlegger å tillate alle bøyningsformene av ord som finnes i SAOL, men først vil vi gjerne undersøke hva våre brukere mener. Vi har derfor laget en poll nedenfor der du kan gi din mening. Vi har tre alternativer:

  • Tillat alle former som finnes i SAOL.
  • Tillat alle former unntatt genitiv og passivform av verb. For eksempel vil ikke pojkens, pojkes, pojkarnas, pojkars eller åks, åkas, åktes, åkts, åkes aksepteres.
  • Tillat kun grunnformen. Da vil for eksempel pojke tillates, men ikke pojken.

Hvilke bøyningsformer bør være med i Wordfeuds svenske ordliste?

  • Alle former (58%, 3,783 Votes)
  • Kun grunnformen (24%, 1,589 Votes)
  • Tillat alle former unntatt genitivsformene av substantiv og passivformene av verb. (18%, 1,173 Votes)

Total Voters: 6545

Oppdatering 26/10/2011 16:22
Vi har nå stengt pollen etter at noen forsøkte å påvirke resultatet med et script. Mer om resultatet i vårt siste blogginnlegg.

From → Uncategorized

135 Comments
  1. Janne permalink

    Är det tänkt att man ska kunna besvara pollen? Den verkar vara read-only?

    October 25th, 2011
  2. Krister Renaud permalink

    Fungerar inte med Google Chrome på Mac, gick bra att rösta med Safari.

    October 25th, 2011
    • Krister Renaud permalink

      Oj, såg att det är fixat.

      October 25th, 2011
  3. Mattias permalink

    Buu!!! Wordfeud är mycket roligare än alfapet/scrabble. Mycket mer spännande som det är nu. Snälla snälla snälla, byt inte ordlista. Den nuvarande ordlistan gör halva spelet!!

    October 25th, 2011
    • pelle frid permalink

      den nuvarande ordlistan säger att alla ord är invaild

      October 25th, 2011
    • Cajsa Olsson permalink

      Att underkänna helt vanliga svenska ord men godkänna krystade genitivformer av vad som helst är inget annat än trams! UTMÄRKT att det nu blir lite ordning. SAOL är det enda rättesnöret för en alfapetspelare :-)

      October 25th, 2011
      • Sniffarn permalink

        Gå å lägg dig gamling.

        October 25th, 2011
        • Alfons permalink

          Jag är inte speciellt gammal (< 25) men jag håller med. Tycker mycket av spelglädjen förstörs med massa hittepåformer av ord. SAOL utan böjningar är en bra start.

          October 25th, 2011
        • Cajsa Olsson permalink

          Vafalls? Vad vet herrn om saken? Jag är 27. Är det gammalt? :-(

          October 25th, 2011
          • Alfons permalink

            Skulle tro det, gränsen för spelet går vid 26 år och 8 månader, tyvärr. Du får helt enkelt leva med ord som detta: http://i.imgur.com/uqYy9.jpg

            October 26th, 2011
      • Marie permalink

        Exakt!

        October 25th, 2011
      • Dr Digital permalink

        Bra rutet! Håller helt med!

        October 25th, 2011
    • Daniel permalink

      ZONS! det säger väl förtusan allt? Skärp dig och lär dig svenska istället!

      October 26th, 2011
      • Leo permalink

        Vad sägs om dops, skörta och zoos :-)

        October 26th, 2011
  4. Adam permalink

    Äntligen!

    October 25th, 2011
  5. Krister Renaud permalink

    Kan man inte precis som med Random/Classic-board kunna välja vilka ordformer som ett spel ska tillåta?

    October 25th, 2011
    • Peter Jaric permalink

      Jag håller med Krister. Det skulle göra alla nöjda.

      Jag har sett fram emot övergången till SAOL just för att slippa böjningarma. Det var ju lite feltänkt visar det sig. Omröstningen går ju helt fel dessutom! :)

      October 25th, 2011
    • Lena permalink

      Instämmer!!!

      October 25th, 2011
    • Per Rovegård permalink

      Detta alternativ röstar jag också för! :-)

      October 25th, 2011
    • Stefan permalink

      Utmärkt alternativ, så kan spelet locka både alfapetare och de som vill göra det lätt för sig

      October 25th, 2011
    • Gittan2 permalink

      Håller med om att man när spelet börjar skulle få välja om böjningsformer ska tillåtas.

      October 25th, 2011
    • Emil permalink

      Det här skulle absolut vara det bästa! På så vis blir alla nöjda!

      October 25th, 2011
    • Elias permalink

      Det tycker jag vore det bästa också!

      October 26th, 2011
  6. Robin Ström permalink

    Äntligen! Det har jag sett fram emot!

    October 25th, 2011
  7. Erik Blomqvist permalink

    Det finns uppenbarligen två läger här. Jag tycker att ni borde göra som Betapet erbjuder: både och. En ordlista där du får böja, en där du inte får. Man tillfredställer på så vis fler användare och spelet kan helt enkelt växa ännu mer.

    October 25th, 2011
  8. Alexandra permalink

    ÄNTLIGEN! Jag som är van alfapetspelare håller på att få spunk på alla möjliga och omöjliga böjningar osv som wordfeud tillåter – och dessutom INTE tillåter grundformer av ord som finns i SAOL.

    October 25th, 2011
  9. Petter W permalink

    Så länge som Zoooordning (kaos på zoo) tillåts så är jag nöjd.

    October 25th, 2011
  10. Jag ser gärna (i alla fall) TVÅ versioner (jämför: engelskan, som finns med olika ordlistor)
    - en med SAOL som ordlista; gärna med svenska scrabble-förbundets regler!
    - en som är precis som nu – kaotisk ordlista och diverse böjningsmöjligheter.

    (En möjlig tredje version (men inte som ENDA alternativ, i mitt tycke) vore
    -SAOL, men med dagens möjligheter med allsköns böjningar.)

    Ska det bara vara EN version för svenska föredrar jag dock enl. Scrabble-förbundets regler.

    October 25th, 2011
    • EwaWL permalink

      håller med, en valmöjlighet gör spelet mer komplett!

      October 25th, 2011
  11. Daniel permalink

    Jag har ett förslag. Att man kan välja när man startar ny match vilka regler man vill köra med. Att man då kan välja mellan dessa tre.

    October 25th, 2011
    • Daniel permalink

      Som flera redan skrivit här ser jag nu. :-)

      October 25th, 2011
    • Daniel permalink

      Som flera redan skrivit här ser jag nu.

      October 25th, 2011
  12. Marcus permalink

    Why don’t you add all three of them, as with the english dictionaries, so that the user can decide what he wants to play and play with others who want to play that way too?

    October 25th, 2011
    • Marcus permalink

      And as the poster above me already noted, more who have written the same thing :P
      So, I apparently failed the “Confirm you are NOT a spammer” test, but it also means that public demand exists :)

      October 25th, 2011
  13. Mats permalink

    Detta gillar jag! :) Men så klart bara grundformer. Det är för lätt idag!

    October 25th, 2011
  14. Chris permalink

    Saol utan böjningar!
    Sen vore det bra som folk sagt att man kan välja…
    Och en feature som vore sjukt rolig är om man kan få lägga ett ord och om ens spelpartner accepterar ordet så fungerar det :D

    October 25th, 2011
    • Zhoot permalink

      Det lär juh bara sluta med då att när matchen närmar sig sitt slut så kommer motståndaren bara neka alla ord du slänger ut… Även fullt valida ord… :-P

      October 26th, 2011
  15. Mia Fallby permalink

    Självklart måste ALLA former som finns i SAOL vara tillåtna!
    Mycket roligare så! =)

    October 25th, 2011
  16. Rickard Forsman permalink

    Strålande… det här är det bästa som hänt WF hittills…
    Stort tack till utvecklarna…!!!

    October 25th, 2011
  17. Morrislarsson permalink

    ÄNTLIGEN!!

    October 25th, 2011
  18. MargLun permalink

    Den som hellre spelar scrabble/betapet/alfapet kan väl fortsätta med det så kan vi som ordfejdar stanna på Wordfeud med SAOL inkl ALLA tänkbara böjningar.
    Varför skall alla spel vara likformiga?

    October 25th, 2011
  19. Anders Olausson permalink

    Äntligen!

    Tyvärr verkar det ju som “alla” vill tillåta alla böjningsformer så det får man väl leva med. Annars finns det ju en del förslag att man skall få välja strikt eller fritt när man startar ett nytt spel och det tycker jag är en bra idé

    Det viktigaste är ju ändå att alla SAOL-ord godkänns för så är det ju inte idag.

    October 25th, 2011
  20. “Vi vill ha striktare regler” skriker folk och röstar för “alla former” ändå. Humor.

    October 25th, 2011
    • Alex permalink

      De som vill ha striktare spel är färre men mer högljudda – det är precis som Tolkienfansen som skrek om alla små och stora förändringar i filmerna, medan majoriteten av tittarna bara ville ha *bra* film.

      Personligen bryr jag mig inte om det finns två val (med/utan böjningar), men om böjningarna tas bort helt så går jag över till att bara spela på engelska (med böjningar!).

      Svenska Scrabbleförbundet vill ha “korrekt” scrabble – inse att det är ett spel, och att huvudsaken är att man kommer överens om reglerna, inte att reglerna är för evigt, amen.

      October 25th, 2011
  21. Marcus permalink

    Gör så att man får välja om man vill spela med eller utan böjningar. Men bara SAOL

    October 25th, 2011
  22. Freon73 permalink

    Varför inte tillåta båda ordlistorna? SAOL-spelplan för purister, och en Stora svenska ordlistan-spelplan med böjningar och crap. Det görs i engelska.

    October 25th, 2011
    • Alex permalink

      Det görs inte alls “i engelska”. SOWPODS, den vanligaste officiella scrabbleordlistan på engelska, innehåller även böjningar. Det är vi svenskar som inte tillåter dem i turneringsscrabble. Engelska purister kör alltså med böjningar. =)

      October 25th, 2011
  23. Jonas permalink

    Ahh, hur kan man rösta för att alla böjningarna skall få vara med? Då behöver de ju inte byta ordlista för allt blir precis som nu.

    Kan de bygga valalternativet, fine. Om inte, kör benhårt på grundformen i SAOL!

    October 25th, 2011
  24. Therese permalink

    Det jag tycker är konstigt är att om man lägger ett ord och har ett S så funkar det ordet med ett S i slutet, även om det inte är ett ord. Tex, vagns, trapps, vägs m.m
    Det är ju inte rätt…

    October 25th, 2011
    • Alex permalink

      “En vägs ände”. Tror det är formellt rätt med genitiv för oböjt substantiv, men det används nästan aldrig.

      October 25th, 2011
      • kristina permalink

        jo vägs måste ju vara Ok men PRÅLAS tycker jag är tveksamt, Vad betyder det? man verkar kunna skriva s efter nästan alla ord, även ZOOS som ska vara nollplural på svenska.
        och DÄN? vad betyder det?.
        Och att LA inte är ett ord – ska jag skriva LADE?
        jag hoppas att det blir mycket bättre än nu!
        KRSE

        October 25th, 2011
        • Alex permalink

          Misstänker att få har något emot att byta till SAOL; den stora debatten verkar gälla böjningar eller inte böjningar. Det enklaste vore väl att använda en standard (tex SAOL)) förböjningarna?

          “Zoos” är väl inte plural, det är väl genitiv, och som sådant korrekt? “Ett zoos främsta fördel framför en park är…”

          October 25th, 2011
        • Alex permalink

          “Dän” får du nog stå ut med; det finns i SAOL.

          Både “la” och “lade” finns i SAOL.

          Jag önskar verkligen att alla som gnäller om DSSO tog sig tid och tog reda på det ser ut i SAOL. Oftast gäller gnället saker som finns i båda listor…

          October 25th, 2011
        • Olof permalink

          • -s är passivum och funkar för de flesta ord.
          • -s är också genitiv som i t.ex. ”zoos”
          • dän är en kortform för dädan, jämför ”hän” som i ”han gick hän”.
          • lade rekommenderas i skrift av Språkrådet

          October 26th, 2011
  25. Pontus permalink

    Jag röstar för reglerna Svenska Scrabbleförbundet har:
    http://www.scrabbleforbundet.se/index.php?option=content&task=view&id=16&Itemid=39

    October 25th, 2011
  26. Elisabeth permalink

    Hg tycker att man ska kunna spela med namn och städer!

    October 25th, 2011
  27. Alex permalink

    Saknar dessutom möjligheten att lägga ü, w och æ med blanka bokstäver ;)

    October 25th, 2011
  28. Anders permalink

    Scrabbleförbundets regler (samma ordlista på Betapet) = fetstilta ord i SAOL!
    Bara grundform är alternativet.

    October 25th, 2011
  29. Is there a update to the Norwegian dictionary in the pipeline? We all hope for the regular scrabble rules…

    October 25th, 2011
  30. Simon permalink

    Jag vill gärna ha strikta regler (så nära Scrabble som det är möjligt).

    Två ordlistor är dock en jättebra kompromiss!

    October 25th, 2011
  31. Malin Strid permalink

    Jag tycker man kan få välja inför varje spel.

    Dessutom (men jag gissar att det kräver betydligt mer komplicerad programmering) skulle jag vilja ha en möjlighet att låta motspelaren godkänna ord som ratats av ordlistan (med risken att denne säger nej och man har avslöjat sina bokstäver). Så har vi alltid spelat i min familj — kreativitet och goda motiveringar belönas, och vi har fått många skratt på köpet.

    October 25th, 2011
  32. Albin permalink

    Skulle villa slå ett slag för det andra alternativet, som i min mening vore en bra kompromiss och för spelet framåt.

    Enormt framsteg med SAOL. Som det är nu så godkänns allsköns konstiga genitivändelser, till exempel SYLTS.

    October 25th, 2011
    • Alex permalink

      Frågan är väl om man skall tillåta korrekta genitivändelser, inte om du tycker att de är “konstiga”.

      October 25th, 2011
    • Daniel permalink

      Men SYLTS till exempel är ju tekniskt korrekt, även om det knappt används… “En sylts konsistens”. Jag tycker att ju friare det är, desto mer dynamiskt (och roligare) blir spelet.

      October 25th, 2011
  33. Som många andra påpekar har det sin charm med alla dessa böjningsformer vilket sticker ut från alla andra spel i samma genre. Samtidigt är det många som är mer konservativa, vilket jag har full förståelse för, så jag håller med om att det bästa vore två alternativ – Det bästa av två världar!

    Att ordlistan går över till SAOL tycker jag däremot är lysande! Det saknas alldeles för många vackra svenska ord i DSSO såsom exempelvis “Zen” m.fl.

    October 25th, 2011
    • Alex permalink

      “Zen” finns inte i SAOL. “Zenbuddism” finns däremot. Jag förmodar att det *går* att lägga, om någon lagt “buddism”, “dis”, “bud” eller “udd” – händer dock sällan. ;)

      October 25th, 2011
  34. David permalink

    Jag har lagt min röst på “Alla former”. Det passar bäst med den förströelseform som Wordfeud är. Vill man spela “på riktigt” kan man gå till betapet och spela med tidsgräns, statistik och ranking.

    Det bästa tycker jag dock vore om man kunde välja att spela med eller utan böjningar, liksom de flesta som redan kommenterat.

    October 25th, 2011
  35. Jensb permalink

    2 alternativ som den som bjuder in kan välja mellan, precis som jag kan välja normal/random

    1. grundform endast
    2. böjningar

    October 25th, 2011
  36. Björn K permalink

    Det allra bästa vore att bygga en val-funktion, näst bäst är “mittenalternativet”.

    October 25th, 2011
  37. Anders permalink

    Jag ser sååå många nya sätt att spela på. Med eller utan böjningar, med 1p per bokstav oavsett vilken bokstav. Engelska och svenska samtidigt, inga dubbleringsbrickor, tidsbegränsning 1min-72timmar, flera spelare, etc.

    October 25th, 2011
  38. Henrik J permalink

    Valfrihet är bra, om man måste prioritera så tycker jag (liksom majoriteten verkar det) att spel med böjningar är att föredra. Det är ju så Wordfeud sett ut hittills.

    Angående idén att ta bort vissa böjningar: Det är oundvikligt att vissa böjningar känns ganska långsökta, även om de är grammatiskt korrekta och teoretiskt möjliga att använda. Att ta bort vissa böjningsformer blir bara godtyckligt och jag kan inte se att det gör spelet bättre på något vis.

    Till er som inte lirat riktigt Scrabble och/eller Betapet med SAOL-ordlista tidigare: Var inte oroliga. Denna ordlista är på de flesta sätt långt mycket bättre än den ni spelat med. Gamla listan innehåller en hel del närmast oförklarliga luckor. Den känslan får man mycket mer sällan med SAOL, som är en mycket genomarbetad ordlista framtagen med avancerad datasökning och redigerad av verkliga experter på området.

    October 25th, 2011
  39. Henrik J permalink

    Apropå *ZEN ( ‘*’ före ett ord signalerar att det inte är godkänt att lägga) så finns en liten, men bra lista med Z-ord (tagen från Scrabbleförbundets hemsida) som kan vara bra att memorera för den som sitter och svettar över ett Z som inte går att lägga ut:(sen kommer böjningarna till)

    3 bokstäver:

    FEZ ZON ZOO

    4 bokstäver:

    AZER, AZUR, JAZZ, OUZO, OZON, ZEST, ZINK, ZOOM, ZULU

    5 bokstäver:

    AZTEK, CRAZY, ENZYM, HERTZ, JAZZA, KAZAK, KAZOO, MUZAK, NERTZ, PIZZA, UZBEK, ZAPPA, ZEBRA, ZELOT, ZENIT, ZLOTY, ZONAL, ZOOMA, ZYGOT

    October 25th, 2011
    • Myndel permalink

      Varför inte ordet azin som jag fick lagt mot mig?

      October 26th, 2011
    • Gunsan permalink

      Zest är ett invalid-ord enligt den ordlista som används nu.

      October 27th, 2011
  40. Thomas permalink

    Det fattas många ord i den lista som gäller. SAOL är bättre.

    October 25th, 2011
  41. Karin permalink

    Kanon med ny ordlista. Men jag tycker det blir roligare om alla former godkänns. Det blir ändå en stor förändring mot nu. T ex godkänns inte pagod och termik i nuvarande ordlista. Helt korrekta ord som säkert finns i SAOL, jag har inte kollat men förutsätter det.

    October 25th, 2011
  42. Erica permalink

    Håller med många föregående talare.
    Två val! En med och en utan böjningar!

    October 25th, 2011
  43. Fredrik permalink

    Finns ett ord ska det få läggas. Punkt. Annars skulle ju t ex läggas inte få läggas.
    Vill samtidigt uppmana till belägring av Wordfeud huvudkontor tills de slänger in ett till Z och C, så det blir möjligt att lägga jazz, pizza, acceptera etc. Upp på barrikaderna!

    October 25th, 2011
    • Mats B. permalink

      Du kan lägga orden idag, det är bara att köra en blank + z eller c…

      October 25th, 2011
    • "Andersarnas" permalink

      Känner du till att det finns blanka brickor?

      October 25th, 2011
      • Fredrik permalink

        Jag vet, men då får man ju inga poäng för bokstaven. Jag vill ju vinna…

        October 26th, 2011
  44. Förslag till någon framtida version: Öppna upp möjligheten för spelare att definiera (och dela!) ordlistor själv! Tänk att få spela Wordfeud Twitter Edition, där de enda tillåtna orden är användarnamn på Twitter. Eller ABBR Edition, med bara förkortningar. Eller Geography Edition, med all världens städer, nationer, floder och berg. Eller expertvarianten Expert Edition – där bara ord med fem eller fler bokstäver finns med i ordlistan.

    Den som bjuder in till ett spel väljer ordlista utifrån de som spelaren har laddat hem (eller köpt, det kanske kan finnas en samling in app purchase-listor från er), och när motspelaren accepterar delas ordlistan så att båda har den. Sedan kan någon driftig människa skapa en sajt med topplistor över de mest använda ordlistorna.

    Jo, det låter som en fånig idé. Men det skulle vara otroligt kul och väcka mitt intresse för Wordfeud till liv igen efter att användandet av fuskappar plockat bort 90% av nöjet med spelandet för min del.

    October 25th, 2011
    • Reimersholme71 permalink

      Nä, det var väl ingen fånig idé? Jag skulle vilja se en utökad variant av den idén där man kan välja vilka (ja, pluralis) ordlistor man vill utmana sin motståndare med. Vad sägs om att spela med både latin och tyska samtidigt? Eller svenska städer, Europas floder och världens länder? :-)

      November 3rd, 2011
  45. Gustav permalink

    Det bästa hade varit att KUNNA VÄLJA mellan alla former / endast grundform. Då får alla som de vill (förutom utvecklaren som får jobba lite extra).

    October 25th, 2011
  46. Krispinsson permalink

    Hej,

    Varför inte kunna välja att spela med grund – eller böjningsordlista?

    October 25th, 2011
  47. unikum permalink

    Röstade på mittenalternativet. Ta bort alla s-böjelser men tillåt alla andra.

    October 25th, 2011
  48. Erika Johansson permalink

    Det bästa vore om det fanns två alternativ, dvs en böjningslista och en utan böjningar, så att alla blir glada och nöjda.

    Själv gillar jag SAOLs ordlista med alla dess böjningar.

    October 25th, 2011
  49. Mynlen permalink

    Nu kommer min pappa att bli glad, han tjatar hela tiden över att man inte kan lägga helt förekommande ord som förekommer i hans gamla ordbok. Jag har själv SAOL-boken så kanske jag nu kan vinna över honom. *evil grin*

    Jag röstade för med böjelser för jag tycker fortfarande det är roligt att kunna lägga ÄR :)

    October 25th, 2011
  50. Robin permalink

    Man kanske skulle kunna ställa in om man vill tillåta böjningar eller inte när man startar ny match?

    October 25th, 2011
  51. Elin permalink

    Utanför ämnet, men undrar ändå om det finns planer på att man skall kunna spela fler än två. Hade vart sjukt kul om man kunde spela flera stycken!

    Någon som vet om detta är på gång?

    October 25th, 2011
  52. "Andersarnas" permalink

    Är ni galna? Varför vill ni tillåta alla former? Då kan vi ju lika gärna behålla DSSO! Endast grundformen bör accepteras om spelet ska betraktas som utmanande.

    October 25th, 2011
  53. Skapa en spelform som är klassisk! Dvs enbart grundform av orden i SAOL. Tillåt en annan spelform där man kan välja andra regler. Men Alfapet är Alfapet. Ge mig åtminstone den klassiska spelformen. Jag är förvånad över folks val här.

    October 25th, 2011
  54. kris permalink

    Numer ingår w i det svenska aalfabetet så det borde finnas med. I varje fall som ett val vid blank bricka.

    October 25th, 2011
  55. Zombrak permalink

    Bra med SAOL men en till nyhet som skulle vara bra för ens ordförråd vore om man kunde klicka på ett ord som lagts så att det slås upp vad det betyder.

    October 25th, 2011
  56. Anders permalink

    Bra med SAOL tycker jag. Med böjningar, naturligtvis. Skulle gärna se att man kunde använda vedertagna förkortningar och ortsnamn också.

    October 26th, 2011
  57. 2 val: officiella Scrabble reglerna, SAOL fetat+tilläggsorden. Rena rama vilda västern, dsso som nu.

    October 26th, 2011
  58. Johan permalink

    Det hade varit fantastiskt att kunna välja om man vill tillåta böjningar eller inte…

    October 26th, 2011
  59. Mike permalink

    Bra att SAOL blir ordlista. DSSO är ingen ordlista utan en rättstavningsdatabas.
    Vad gäller vilka former som ska vara med så är det väl kul om alla former tillåts.
    Wordfeud är ETT spel som kan tillåta det. Om man ska ha strikta turneringsregler för svenskt Scrabble borde man väl även ta med tidsreglerna. Och för de som vill spela så, så finns ju BETAPET.
    Wordfeud kan få vara lite mer generös tycker jag, blir roligare då.

    October 26th, 2011
  60. Kasper permalink

    Great. Please find a better wordlist for the danish dictionary as well.

    October 26th, 2011
  61. carro dorro permalink

    Hejsan! Jag spelar wordfeud på engelska och det saknas mängder av ord i wordfueds dictionary. Ord såsom INGOT accepterades inte som t. o. m. finns i tyda.se Dags att uppdatera den engelska dictionary också. De behöver koppla till sig bättre källor!

    October 26th, 2011
  62. David permalink

    Låt användarna välja böjningsmöjligheter inför varje match.

    SAMT:
    Låt användarna även välja Scrabbles spelplan. Dvs “Standard”, “Random” eller “Scrabble”.

    October 26th, 2011
  63. Alfabalfa permalink

    Det bästa vore att kunna välja dictionary precis som man kan välja board.

    October 26th, 2011
  64. Emil permalink

    Ta bort de eländiga passivformerna och genitiv-s!

    October 26th, 2011
  65. Jon K permalink

    Instämmer med de många som efterfrågar valmöjligheter. Varför inte erbjuda:
    - Svenska (DSSO)
    - Svenska (SAOL)
    - Svenska (SAOL-grundform)

    October 26th, 2011
  66. Pontus permalink

    Det bästa vore givetvis om man kunde välja på dessa tre varianter inne i spelet! Precis som man väljer bord!

    October 26th, 2011
  67. can not vote…:-( Tried IE, Safari and firefox.

    October 26th, 2011
  68. Kristian permalink

    Precis som Pontus sa:

    Det bästa vore givetvis om man kunde välja på dessa tre varianter inne i spelet! Precis som man väljer bord!

    +1

    October 26th, 2011
  69. Snurklan permalink

    Hoppas på val av alla tre varianter

    October 26th, 2011
  70. Erik permalink

    Stöder helt tanken på att man ska kunna välja reglerna själv. Genitiv-s förstör ju spelet, för mig, men uppenbarligen inte för alla.

    October 26th, 2011
  71. Hans P. permalink

    Det är en konstig omröstning. Jag anser personligen att bara grundformen av substantiv och verb. En del av de jag spelar mot har för vana att böja substantiven och verben för att tjäna poäng. Ska man nu uppdatera Appen bör man se till att spärra för fusk genom att helt sonika ställa de som användarvillkor.

    October 26th, 2011
  72. Frede permalink

    Det ska naturligtvis vara Alfapet/scrabbleregler dvs ENDAST grundformen av ett ord. Tillåter man böjningar så tappar man hela poängen med spelet. Det ger ofta mycket mer poäng att haka på ändelser på ett grundord istället för att bemöda sig med att hitta ett nytt ord. Ex någon lägger KAJAK, då är det enklare att lägga KAJAKEN, sedan KAJAKENS osv. istället för att hitta “riktiga” ord.

    October 26th, 2011
    • "Andersarnas" permalink

      Håller med 100%! Att tjäna så mycket på hakningar tar tjusningen från spelet…

      October 26th, 2011
  73. Sara permalink

    Tack för SAOL. Eller för vad som helst som är logiskt och sökbart. Nuvarande upplägg är för random och saknar för många ord. Mvh Vi som kan massa ord och använder dem i vardagstalet : )

    October 26th, 2011
  74. Gunnar permalink

    Jag blir fruktansvärt nöjd om alla icke existerande ord försvinner och “vanliga” svenska ord blir accepterade! Vad i hela friden är “luvs” för nåt??? Eller “käl” ???? Och sen får jag inte igenom la eller orv osv… och vissa förkortningar eller vad jag ska kalla det som funkar….abc är ju ingen förkortning och heller inget ord, adhd är en förkortning, den funkar men inte andra mer vedertagna….jävligt irriterande, men jag hoppas det blir åtgärdat nu?? Fruktansvärt kul annars ;o))

    October 26th, 2011
  75. Anna permalink

    ENBART VERBETS GRUNDFORMER s’il vous plâit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    October 27th, 2011
  76. Oavsett regler är de lika för alla! Om man vill vara positiv kan genitiv s, liksom vissa participformer m m anses berika ordbilderna och öka möjligheten till kreativitet i spelet!
    Räds heller inte dem som ‘fuskar’ med hjälp-appar eller korsordslexikon! De avslöjar sig själva och tröttnar i regel fort. Apparna är dåliga på att saxa in flera ord åt gången och användarna skapar gärna öppningar hur som helst! Spela därför taktiskt själv och se det som en utmaning att vinna ändå!
    Likväl tack för SAOL!

    November 7th, 2011
  77. Richard permalink

    Tunika verkar inte vara ett svenskt ord längre ? Finns inte det i svenska akademina ordlista??

    January 4th, 2012
  78. Per permalink

    Bugg: ord som inte är med i SAOL godkänns, tex “tus” och “skymmes”. Vad är det egentligen för lista som gäller?

    January 8th, 2012
  79. Lena permalink

    Att ord som inte ens finns i svenska språket är tillåtna är inte klokt – “stirren” t ex o dessutom genitiv av detsamma! Att “debil” kan förlängas till “debile”!!!! Och vanliga svenska småord inte godtas. Det gör det inte lika roligt att spela. Nån ordning efterlyser jag! Låter bra med möjlighet att välja vilken ordlista man vill använda.

    January 22nd, 2012
  80. Clas permalink

    Tyvärr är det allt för många svenska ord wordfeud ratar. Inte bra. Skärpning!!!

    February 17th, 2012

Trackbacks & Pingbacks

  1. Wordfeud får snart Svenska Akademiens ordlista - Allt om Mac
  2. Wordfeud går över till Svenska Akademiens Ordlista inom de närmsta dagarna!
  3. Wordfeud börjar använda SAOL | iPortal
  4. Therese tipsar 26 oktober 2011 : Therese Reuterswärd
  5. Peter Englund: Vi ska finnas där ordbrukarna finns - Olater
  6. WordFeud får SAOL – men hur ska reglerna vara?
  7. fiskeben.dk » Operation: Bedre dansk ordbog i Wordfeud
  8. Wordfeud börjar använda SAOL

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS